Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 8 im. A. Mickiewicza w Żorach
  • Home
  • PRZEDSZKOLE
  • O SZKOLE
    • NAUCZYCIELE
  • KONTAKT
  • DLA RODZICÓW I UCZNIÓW
    • DZIENNIK ELEKTRONICZNY
    • DOKUMENTY SZKOLNE
    • ZAJĘCIA DODATKOWE DLA UCZNIÓW 2024/2025
    • GODZINY KONSULTACJI DLA RODZICÓW I UCZNIÓW 2024/2025
    • KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2024/2025
    • PLAN ZEBRAŃ I KONSULTACJI Z RODZICAMI 2024/2025
    • OPIEKA PEDAGOGA I PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
    • RADA RODZICÓW
    • SAMORZĄD UCZNIOWSKI
    • ROZKŁAD GODZIN LEKCYJNYCH
    • JADŁOSPIS
    • UMOWA ŻYWIENIOWA 2024
    • BIBLIOTEKA SZKOLNA
    • ŚWIETLICA SZKOLNA
    • TEMATYKA ZAJĘĆ Z WDŻ 2024/2025
  • DLA PRACOWNIKÓW
    • OGŁOSZENIA DLA PRACOWNIKÓW
    • REGULAMINY I WNIOSKI
  • GALERIA
  • SPORT
  • DOSTĘPNOŚĆ
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • RODO
  • EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
  • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • PROJEKT ,,SZKOŁY Z JAKOŚCIĄ – ROZWÓJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO NA TERENIE MIASTA ŻORY”
  • REKRUTACJA 2025/2026
  • mLegitymacja

Posted on 4 czerwca 2019 by szkola8zory Posted in Bez kategorii

20190603_160048

W ramach projektu „Poprawa efektywności kształcenia ogólnego na terenie miasta Żory” uczniowie klas ósmych uczestniczyli w zajęciach z chemii prowadzonych metodą eksperymentu.  Cykl spotkać rozpoczęliśmy od poznania podstawowych technik wykorzystywanych w kuchni molekularnej. Następnie uczestnicy zapoznali się z procesem chromatografii. Na samodzielnie wykonanej kolumnie chromatograficznej  (zrobionej z pipety Pasteura, mąki ziemniaczanej, waty i spirytusu) rozdzielali barwniki roślinne (chlorofile, ksantofile, karotenoidy) zawarte w rukoli, roszponce i szpinaku. Ósmoklasiści wykrywali obecność cukrów redukujących w napoju typu coca-cola, a także potwierdzili brak obecności tych związków w napoju typu „zero”, przeprowadzając próbę Trommera.  Przy użyciu wskaźnika SUDANU wykrywali obecność tłuszczów w mieszaninie jednorodnej i niejednorodnej. Wspólnie przeprowadziliśmy szereg reakcji z chemii organicznej: od badania właściwości alkoholi mono- i polihydroksylowych, ich reakcje charakterystyczne, proces fermentacji alkoholowej, przez otrzymywanie zapachowych estrów, mydeł sodowych i potasowych, po wykrywanie białek reakcją biuretową i ksantoproteinową. Uczniowie poznali metodę eksperymentowania „Small- Scale Chemistry”, czyli chemię w małej skali. Przy użyciu niewielkiej ilości odczynników i prostego sprzętu laboratoryjnego sprawdzali odczyn kilku substancji różnymi wskaźnikami kwasowo-zasadowymi. Na zakończenie zajęć wróciliśmy do chemii nieorganicznej: przypomnieliśmy sobie metody otrzymywania soli, przeprowadziliśmy reakcje charakterystyczne kwasów, otrzymywaliśmy wodorotlenki trudnorozpuszczalne w wodzie i przeprowadzaliśmy proces sączenia. Zapraszamy do galerii zdjęć.

                                                                                                          Anna Jordan

« Dzień Sportu w naszej szkole
Informacja »

Powiększ tekst

A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.

  • PROJEKT ,,SZKOŁY Z JAKOŚCIĄ – ROZWÓJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO NA TERENIE MIASTA ŻORY”
  • STOWARZYSZENIE ÓSEMKOWA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
  • GAZETKA ÓSEMKA
  • PROJEKTY UCZNIÓW

Ostatnie wpisy

  • 3 miejsce na 23 szkoły dla naszej drużyny w Międzyszkolnym Turnieju Szachowym w Bielsko-Białej!
  • Podsumowanie innowacji „Chemia i fizyka od kuchni”
  • Sukces szachowy Franka S. z 6A!
  • Wycieczka klasy 3a
  • Stypendium Prezydenta Miasta Żory
  • WOJEWÓDZKI KONKURS PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNY
czerwiec 2025
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« maj    

Archiwa

CyberChimps ©2025
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.