Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 8 im. A. Mickiewicza w Żorach
  • Home
  • O SZKOLE
    • NAUCZYCIELE
    • OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
  • PRZEDSZKOLE
  • DLA RODZICÓW I UCZNIÓW
    • DZIENNIK ELEKTRONICZNY
    • RADA RODZICÓW
    • SAMORZĄD UCZNIOWSKI
    • DOKUMENTY SZKOLNE
    • DORADZTWO ZAWODOWE
    • OPIEKA PEDAGOGA I PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
    • BIBLIOTEKA SZKOLNA
    • ŚWIETLICA SZKOLNA
    • mLegitymacja
    • ZAJĘCIA DODATKOWE DLA UCZNIÓW 2021/2022
    • KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO
    • PLAN ZEBRAŃ I KONSULTACJI Z RODZICAMI 2021/2022
    • UBEZPIECZENIE 2021/2022
    • JADŁOSPIS
  • DLA PRACOWNIKÓW
    • OGŁOSZENIA DLA PRACOWNIKÓW
    • REGULAMINY I WNIOSKI
  • GALERIA
    • GALERIA 2021/2022
    • ARCHIWUM
  • KONTAKT
  • BEZPIECZNY POWRÓT DZIECI DO SZKÓŁ
    • PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA W OKRESIE PANDEMII COVID – 19
  • DOSTĘPNOŚĆ
  • REKRUTACJA 2022/2023
  • EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
  • SPORT
    • Kółko kolarskie
  • RODO
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI

Posted on 4 czerwca 2019 by szkola8zory Posted in Bez kategorii

20190603_160048

W ramach projektu „Poprawa efektywności kształcenia ogólnego na terenie miasta Żory” uczniowie klas ósmych uczestniczyli w zajęciach z chemii prowadzonych metodą eksperymentu.  Cykl spotkać rozpoczęliśmy od poznania podstawowych technik wykorzystywanych w kuchni molekularnej. Następnie uczestnicy zapoznali się z procesem chromatografii. Na samodzielnie wykonanej kolumnie chromatograficznej  (zrobionej z pipety Pasteura, mąki ziemniaczanej, waty i spirytusu) rozdzielali barwniki roślinne (chlorofile, ksantofile, karotenoidy) zawarte w rukoli, roszponce i szpinaku. Ósmoklasiści wykrywali obecność cukrów redukujących w napoju typu coca-cola, a także potwierdzili brak obecności tych związków w napoju typu „zero”, przeprowadzając próbę Trommera.  Przy użyciu wskaźnika SUDANU wykrywali obecność tłuszczów w mieszaninie jednorodnej i niejednorodnej. Wspólnie przeprowadziliśmy szereg reakcji z chemii organicznej: od badania właściwości alkoholi mono- i polihydroksylowych, ich reakcje charakterystyczne, proces fermentacji alkoholowej, przez otrzymywanie zapachowych estrów, mydeł sodowych i potasowych, po wykrywanie białek reakcją biuretową i ksantoproteinową. Uczniowie poznali metodę eksperymentowania „Small- Scale Chemistry”, czyli chemię w małej skali. Przy użyciu niewielkiej ilości odczynników i prostego sprzętu laboratoryjnego sprawdzali odczyn kilku substancji różnymi wskaźnikami kwasowo-zasadowymi. Na zakończenie zajęć wróciliśmy do chemii nieorganicznej: przypomnieliśmy sobie metody otrzymywania soli, przeprowadziliśmy reakcje charakterystyczne kwasów, otrzymywaliśmy wodorotlenki trudnorozpuszczalne w wodzie i przeprowadzaliśmy proces sączenia. Zapraszamy do galerii zdjęć.

                                                                                                          Anna Jordan

« Dzień Sportu w naszej szkole
Informacja »

Powiększ tekst

A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.

  • GALERIA 2021/2022
  • GAZETKA ÓSEMKA
  • STOWARZYSZENIE ÓSEMKOWA AKADEMIA UMIEJĘTNOŚCI
  • PROJEKTY UCZNIÓW

Ostatnie wpisy

  • Lokomotywa Pana Tuwima
  • Warsztaty CUDER
  • Warsztaty ceramiczne
  • Uwaga konkurs!
  • Leśne przygody
  • Mam Talent
maj 2022
P W Ś C P S N
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
« kw.    

Archiwa

CyberChimps ©2022